Prísun prírodného vitamínu E znižuje riziko rakoviny pľúc 55 percent
Ako zistili výskumníci Texaskej univerzity z Centra M.D. Andersona pre výskum rakoviny (M.D. Anderson Cancer Center), vyšší príjem vitamínu E môže znížiť riziko rakoviny pľúc o viac než polovicu.
V novej štúdii, ktorú výskumníci publikovali v International Journal of Cancer, použili Dotazník Národného rakovinového inštitútu pre zvyklosti týkajúce sa zdravia (National Cancer Institute´s Health Habits) a ďalej Historický dotazník (History Questionnaire) a Dotazník o frekvencii stravovania (Food Frequency Questionnaire) na posúdenie diétnych dávok 1 088 pacientov s rakovinou pľúc a 1 414 zdravých účastníkov. U účastníkov výskumu bol ďalej vykonaný prieskum v oblastiach rozličných faktorov životného štýlu, vrátane fajčenia.
Priemerný vek zdravých účastníkov bol 60,8 rokov, kým priemerný vek účastníkov s rakovinou pľúc bol 61,7 rokov.
Vitamín E sa vyskytuje v dvoch hlavných skupinách, tocoferoloch a tocotrienoloch, z ktorých každá potom obsahuje štyri varianty - alfa, beta, gama a delta. Pre danú štúdiu výskumníci analyzovali u účastníkov príjem tocoferolu, pričom rozdelenie založili na tom, v akej forme sa tocoferol vyskytoval.
Pokiaľ vieme, toto je prvá štúdia, ktorá porovnáva prísuny rôznych foriem tocoferolov (alfa až gama) cez potravu a riziko rakoviny pľúc.
Zúčastnených výskumníci rozdelili na skupiny podľa príjmu tocoferolu v jedle všeobecne a tiež štyroch jeho variant osobitne. Následne u skupín porovnali mieru výskytu rakoviny pľúc.
Zistilo sa, že u zúčastnených s najvyšším príjmom tocoferolu bolo riziko ochorenia na rakovinu pľúc o 55 percent nižšie ako u skupiny účastníkov s nižším príjmom. Priemerný príjem oboch skupín bol u prvej skupiny viac než 12,95 mg denne, u druhej to bolo denne menej než 6,68 mg.
Ďalej bol zistený silný vzájomný ochranný vzťah u alfa-tocoferolu, kde tí zúčastnení, ktorí ho spotrebovali najviac, mali výskyt rakoviny pľúc o 53 percent nižší ako tí, ktorí mali najmenší príjem tejto varianty. Najvyšší priemer prísunu alfa-tocoferolu mal hodnotu viac než 7,73 mg denne, kým najnižší priemer predstavuje denné číslo nižšie než 4,13 mg.
Vyššia spotreba tocoferolu variant beta, gama a delta, sa (osobitne pre každý prvok), v porovnaní s týmto objavom, neukázala ako účinná pre zníženie rizika ochorenia na rakovinu pľúc.
Ako výskumníci uviedli, „zistili sme pevné nezávislé spojenia poukazujúce na vplyv zvýšeného prísunu alfa-tocoferolu na pokles rizika, no takéto spojenie sme nenašli v prípade gama-, beta- a delta-tocoferolu.”
Potrava, ktorú konzumujú Európania, obsahuje zvyčajne vitamín E vo forme alfa-tocoferolu, kým to, čo konzumujú v USA, obsahuje viac gama-formu tocoferolu. Tabletky s vitamínom E obsahujú väčšinou alfa-tocoferol.
Štúdia nebola navrhnutá na to, aby analyzovala, aký mechanizmus u tocoferolov všeobecne či u alfa-tocoferolu by mohol znížiť riziko rakoviny.
„Naše údaje by mohli byť užitočné ako podpora ďalších výskumov, či už v oblasti epidemiológie, alebo základného vedeckého výskumu, vzťahov medzi rôznymi formami vitamínu E a rakovinou.“
Medzi potravu bohatú na vitamín E patria asparágus, avokádo, zelená listnatá zelenina, orechy, olivy, semienka a mladá pšenica. Veľký podiel vitamínu E obsahujú i rastlinné oleje ako kukuričný, bavlníkový, slnečnicový, sójový olej a olej červenej palmy.
Táto nová štúdia nie je prvou, ktorá spája vitamín E s ochranou pred rakovinou. U tohto vitamínu je dobre známe, že účinkuje ako antioxidant, čo značí, že hrá dôležitú rolu v odstraňovaní častíc, známych ako voľné radikály, z tela. Podľa všeobecného názoru sú tieto molekuly s elektrickým nábojom zodpovedné za niektoré z poškodení buniek, ktoré vedú k rakovinovému bujneniu, iným chorobám a tiež príznakom starnutia.
Zdroj: Natural News
